خرید کیسه کلوستومی


دستگاه گوارش از چه بخش‏هایی تشکیل شده است؟

 

دستگاه گوارش از چهار قسمت تشکیل شده است:

  1. بخش فوقانی که شامل دهان، مری و معده است.
  2. بخش میانی دستگاه گوارش شامل روده باریک است. روده باریک به سه قسمت دوازدهه یا دئودنوم (Duodenum)، ژژنوم (Jejunum) و ایلئوم (Ileum) تقسیم می‏شود. بیشتر چربی‏ها، پروتئین‏ها، ویتامین‏ها و بخشی از هیدرات‏های کربن غذای روزانه از ژژنوم جذب می‌‏شوند. ایلئوم آخرین قسمت روده باریک است که به روده بزرگ (کولون) ختم می‏شود. محل ارتباط ایلئوم و کولون دریچه یک‏طرفه‏ای به نام دریچه ایلئوسکال (Ileocaecal Valve) است.
  3. بخش تحتانی دستگاه گوارش شامل روده بزرگ (کولون) می‏باشد که از سه بخش سکوم، کولون و رکتوم (راست روده) تشکیل شده است. مهم‏ترین عملکرد روده بزرگ ایجاد مدفوع و جذب آب اضافی آن است.
  4. دستگاه گوارش علاوه بر لوله گوارش شامل بخش‏های فرعی می‏باشد که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارند. این بخش‏ها عبارتند از: غدد بزاقی، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده یا پانکراس(Pancreas).

 

عملکرد دستگاه گوارش در بدن چیست؟

عملکرد دستگاه گوارش شامل بلع مواد غذایی، هضم و جذب مواد مورد نیاز بدن، ذخیره مواد غذایی، دفع مواد غیر قابل هضم از طریق مدفوع و برقراری تعادل میان مایعات و الکترولیت‏ها می باشد.

 

روده بزرگ از چه بخش‏هایی تشکیل شده است؟

 روده بزرگ شامل سکوم (Caecum)، کولون (Colon)، و رکتوم (Rectum) و کانال مقعدی است. سکوم بخش کیسه ‏مانندی است که در پایین دریچه ایلئوسکال قرار می‏گیرد. آپاندیس لوله کوچک و باریکی است که از سکوم خارج می‏شود. کولون از چهار قسمت مختلف تشکیل شده‏ است:

  • کولون صعودی (Ascending): از سکوم آغاز شده و در سمت راست حفره شکمی ادامه می‏یابد.
  • کولون عرضی (Transverse): در طول شکم از راست به چپ ادامه می‏یابد، کولون عرضی طولانی‏ترین و پر حرکت‏ترین بخش کولون است و به کولون نزولی ختم می‏شود.
  • کولون نزولی (Descending): در ادامه کولون عرضی در سمت چپ حفره شکم پایین می‏رود و به کولون سیگموئید (Sigmoid Colon) ختم می‏شود.
  • کولون سیگموئید بخش انتهایی روده بزرگ است و به رکتوم ختم می‏شود. این ناحیه نسبت به سایر بخش‏های روده بزرگ بیشتر مستعد ابتلا به سرطان است و بروز سرطان در این ناحیه ممکن است به ایجاد کولوستومی منجرشود. رکتوم بخش انتهایی لوله گوارش است که به مقعد ختم می‌شود.

 

دستگاه ادراری از چه بخش‏هایی تشکیل شده است؟

سیستم ادراری به دو بخش تقسیم می‏شود:

    دستگاه ادراری فوقانی از دو کلیه همراه دو حالب تشکیل می‏شود که ادرار را به مثانه منتقل می‏کنند.
    دستگاه ادراری تحتانی شامل مثانه و مجرای ادراری (پیشابراه) است.

 

عملکرد سیستم ادراری چیست؟

 سیستم ادراری وظیفه تولید ادرار و خارج کردن آن را از بدن بر عهده دارد. ادرار شامل مواد دفعی نیتروژنی و نمک‏های اضافی است. هر ساعت حدود 50 الی 60 میلی‏لیتر ادرار به صورت نرمال از بدن دفع می‏شود. اگر این مقدار به زیر 30 میلی‏لیتر برسد، احتمال وجود مشکلات کلیوی مطرح است.

 

استوما (Stoma) چیست؟

کلمه استوما در اصل به معنای دهان یا ورودی است. بیمارانی که تحت عمل جراحی استومی قرار می‏گیرند، روی شکم خود دهانه‏ای به نام استوما دارند. استوما در حقیقت قسمتی از روده است که از شکم خارج شده و توسط بخیه به جدار شکم ثابت می‏شود و مواد دفعی بدن از طریق آن خارج می‏شود.

در این صورت افرادی که تحت عمل جراحی استومی قرار می‏گیرند، قادر نیستند مانند افراد عادی دفع ادرار ومدفوع داشته باشند و دفع، ادرار یا مدفوع، از طریق استوما صورت می گیرد.

 

استومی (Ostomy) چیست؟

هر چند در گفتگوها و حتی برخی نوشته‏ ها  "استومی" و "استوما" را معادل هم بکار می‎برند اما در تعریف استومی می‏بایست یک تفاوت بسیار کوچک بین این دو کلمه را در نظر گرفت. معمولا به قسمتی از روده، که از جداره شکم بیرون گذاشته شده است "استوما" گفته می‎شود و به این عمل یعنی تعبیه سوراخی در جداره شکم و قرار دادن استوما از میان آن و بر روی شکم استومی اطلاق می‎گردد. یعنی بطور خلاصه "در عمل استومی برای بیمار استوما تعبیه می‎شود."

 

انواع استومی چیست؟

بصورت کلی می‏توان استومی را به روش‎های گوناگونی دسته بندی کرد اما آن چیزی که بیشتر در اینجا مدنظر است استومی‏های دفعی است، یعنی انواع استومی که از آنها مواد دفعی مانند ادرار و مدفوع خارج می‎شوند.

با در نظر داشتن این موضوع این نوع استومی‏ها به سه گروه کلی کلستومی، ایلئوستومی، و یوروستومی تقسیم می‎شوند. لازم به ذکر است که هر کدام از این گروه‏ها با توجه به شرایط بیمار و بیماری و یا تکنیک جراحی به زیر گروه‎های متنوع دیگری ممکن است تقسیم شوند.

 

انواع استوما چیست؟

انواع استوما را نیز می‎توان بر اساس شکل آنها تقسیم بندی کرد. مانند: Loop Ostoma و Double-Barrel Ostoma

 

آیا سایز استوما تغییر می‏کند؟

به طور طبیعی در چند ماه اول پس از انجام جراحی محل استوما کمی متورم است و برای کنترل مواد دفعی استوما نیاز به استفاده از کیسه‌هایی با سوراخ‏های بزرگ‏تر از حد عادی می‏باشد.

به همین دلیل بهتر است در هفته‌ها و ماه‏‌های اول پس از جراحی هنگام تعویض کیسه استومی، استوما مجدداً تعیین سایز شود. به خصوص در صورت استفاده از کیسه‏‌های قابل برش، اگر اندازه برش بزرگ‏تر از اندازه استوما باشد، ترشحات نشت خواهد کرد.

 

برآمدگی استوما از سطح پوست چه قدر است؟

برآمدگی استوما از سطح پوست باید حدود 2 سانتی‏متر باشد. این برآمدگی اجازه می‏دهد مواد دفعی به طور مستقیم داخل کیسه تخلیه شود. این حالت از ایجاد مشکلات پوستی اطراف استوما جلوگیری می‌کند.

اگر استوما کاملاً هم سطح با پوست باشد، ترشحات به‏جای اینکه داخل کیسه تخلیـه شود، مستقیماً روی لبه چسب کیسه می‏‌ریزد و از چسبیـدن مطلوب آن جلوگیری میکند. استومای فرو رفته نیز باعث نفوذ ترشحات به زیر چسب کیسه و جدا شدن آن خواهد شد.

 

آیا استوما دردناک است؟

خیر، استوما فاقد پایانه های عصبی حس درد است و به همین دلیل هیچگونه احساس دردی ندارد.

 

انواع استومی:

 

کلستومی چیست؟

کلستومی انحراف مسیر روده بزرگ است که به ‏وسیله جراحی ایجاد می‌‏شود. در این حالت روده بزرگ به دو قسمت تقسیم می‏شود. بخش انتهایی یا درون شکم بخیه می‏شود و یا از شکم خارج می‏گردد. تصمیم‏‌گیری در مورد خارج کردن بخش انتهایی روده به نوع جراحی و علت انجام آن بستگی دارد. بخش اولیه روده بزرگ به صورت استوما از پوست شکم خارج و مواد دفعی آن داخل کیسه جمع‏آوری می‏شود.

بسته به محل برش روده و محل قرارگیری استوما مدفوع ممکن است قوام سفت یا شل داشته باشد. اگر استوما مربوط به کولون صعودی و یا عرضی باشد، مدفوع معمولاً حالت شل دارد. در صورتی که کلستومی مربوط به ناحیه سیگموئید باشد، مدفوع معمولاً فرم یافته است و قوام سفتی دارد.

 

کلوستومی

 

ایلئوستومی چیست؟

ایلئوستومی انحراف مسیر روده کوچک است که به‏وسیله جراحی ایجاد می‏شود. در ایلئوستومی روده باریک در ناحیه ایلئوم به دو بخش تقسیم می‏شود. قسمت اول روده از پوست شکم خارج می‏شود و به بیرون راه می‏‌یابد و استوما را تشکیل می‏دهد. در حالتی که ایلئوستومی دائمی باشد، بخش‏های باقی‏مانده دستگاه گوارش نیز از شکم خارج می‏شود.

در این حالت مدفوع از استوما خارج می‏شود و بیمار باید از کیسه‌های مخصوص برای جمع‏آوری مدفوع استفاده کند زیرا دفع مدفوع از استوما در این شرایط ارادی نمی‏‌باشد.

مدفوع خروجی ایلئوستومی معمولاً حالت مایع و نرم دارد و با توجه به این که دارای آنزیم‌‏های روده‏ای می‏باشد، برای پوست اطراف استوما زیان‏‌آور است.

 

ایلئوستومی

 

یوروستومی چیست؟

یوروستومی ایجاد انحراف در مسیر دستگاه ادراری به وسیله جراحی است.

تمام یوروستومی‏‌ها ادرار را قبل از رسیدن به مثانه از طریق سوراخ استوما تخلیه می‏کنند و انواع مختلفی دارند.

 

یوروستومی

 

استومی موقت چیست؟

همان‏طور که از نامش پیداست، استومی موقت فقط برای مدت زمان مشخصی روی شکم تعبیه می‌‏شود و پس از طی زمان، آن بخش از روده دوباره به داخل شکم باز گردانده می‌‏شود. به بیان ساده‏‌تر بیمار فقط برای مدت محدودی استومیت خواهد بود.

معمولاً استومی موقت در مواقعی تعبیه می‏شود که جراح بعداً قصد آناستوموز (پیوند) و بخیه کردن دو سر روده را دارد یا می‏خواهد به بخیه‏‌های ایجاد شده استراحت بدهد. یوروستومی موقت نیز هنگامی ایجاد می‏‌شود که مثانه خارج نشده است.

استومی‏‌های موقت معمولاً در موارد اورژانسی مانند تصادفات شدید اتومبیل با آسیب به احشای شکم و لگن و... و هم‏چنین در مرحله اول جراحی آناستوموز ایلیوآنال ایجاد می‏‌شوند. اغلب اوقات این استوماها برای استراحت دادن به روده و بخیه کردن مجدد دو سر آن ایجاد می‏‌شوند.

 

استومیت چیست؟

استومیت به افرادی گفته می‎شود که تحت عمل جراحی استومی قرار گرفته و در حال حاضر روی شکم خود استوما داشته و دفع مدفوع یا ادرار از طریق آن صورت می‏‌گیرد. گاهی در برخی از منابع به فردی که کلستومی دارد کلستومیت گفته می‎شود و همچنین به افراد دارای ایلئوستومی و یوروستومی به ترتیب ایلئوستومیت و یوروستومیت اطلاق می‎گردد.

 

علل ایجاد بیماری استومی

مشکلاتی که منجر به ایجاد استوما می‏شوند عبارتند از هرگونه بیماری یا ضربه‎ای که ایجاد انسداد، سوراخ‏‌شدگی، التهاب یا مشکلات عصبی در سیستم ادراری و گوارشی ‏کند.

این بیماری‏‌ها و مشکلات ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشند.

بیماری‏های التهابی روده (Inflammatory Bowel Disease) که شامل دو بیماری کولیت اولسرو (Ulcerative Colitis) و کرون (Crohn's Disease) هستند، ممکن است منجر به ایجاد استومای دائمی یا موقت شوند. سرطان‏های لگن مانند سرطان مثانه و رحم و تخمدان نیز ممکن است باعث ایجاد استومی شوند.

گاهی مواقع در وضعیت‏‌های اورژانس مانند تصادفات نیز به دلیل آسیب و صدمه به احشای شکمی و لگنی جراح مجبور است برای بیمار استومی موقت یا دائمی تعبیه کند.

بیماری‏های ارثی مانند پولیپوزهای خانوادگی (Familial Polyposis) یا سندرم اهلرز دانلوس (Ehlers- Danlos Syndrome) نیز در بعضی موارد موجب ایجاد استومی می‏شود.

انحراف مسیر ادراری یا تعبیه یوروستومی هنگامی انجام می‏شود که مثانه به خوبی عمل نکند. عدم عملکرد صحیح مثانه علل مختلفی دارد.

از جمله علل آن می‏توان به سرطان، مشکلات عصبی مثانه، مشکلات مادرزادی و التهاب شدید مثانه اشاره نمود.

 

کیسه کلوستومی مخصوص بیمارانیست که دچار بیماری روده بزرگ شده و استومی برای آن ها تعبیه گردیده است.


 

بازار طب با توجه به نیاز جامعه و استومیت های عزیز، بخش محصولات استومی را با قدرت بسیار تکمیل کرده و آماده خدمت رسانی به بیماران است.

شما می‌توانید جهت مشاهده و تهیه انواع کیسه استومی و لوازم جانبی مورد نیاز آن مانند پودر استومی، خمیر استومی، پد محافظ، اسپری محافظ و … با مراجعه به بخش محصولات استومی به راحتی، اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده و از میان برندهای معتبر جهان لوازم خود را تهیه نمائید.

همچنین می‌توانید با شماره تلفن 88958121-021 تماس گرفته تا همکاران ما در بخش فروش شما را راهنمایی کرده و به راحتی سفارش خود را ثبت نمائید.

همچنین از طریق تلگرام نیز میتوانید با شماره تلفن همراه 09129236396 و یا شناسه t.me/bazarteb_consultant با ما در تماس باشید.

 

کانال تلگرامی ما نیز با آدرس t.me/drpeik نیز با ارائه اطلاعات عمومی مرتبط پزشکی در خدمت شماست.